Premium

Skanska om guldbron: ”Inget bredare har gått in i Strömmen tidigare”

Fartyget som fraktar Slussens nya guldbro ska sänkas ned i vattnet när bron lastas av. Sedan blir det ett utmanande precisionsarbete att få den 140 meter långa pjäsen på plats.

Publicerad

Den nya stålbron har tillverkats i Kina och är nu på väg med båt över Medelhavet. Tack vare sin guldaktiga färg kallas den i media för "guldbron". Den transporteras i ett enda stycke som väger 3 400 ton och mäter 140 gånger 45 meter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här