Miljö

Så vill Angela Merkel rädda de bannlysta dieselbilarna

Foto: Patrick Schmidt

Nu överväger den tyska regeringen att starta en fond för eftermontering av avgasrening på äldre dieselbilar. Med nytt system fångade AdBlue-tekniken upp 98 procent av kväveoxiderna från avgasrör.

Publicerad

Dieselförbud i storstäderna hägrar inte bara i Sverige. I februari gav en tysk domstol grönt ljus för att de städer som så önskar ska kunna bannlysa dieselbilar som saknar den senaste avgasreningen från att köra i stadskärnorna. Men Angela Merkel och den tyska regeringen verkar ha drabbats av oro över hur de stränga åtgärderna kan slå mot landets ekonomi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här