Premium Så valde Volvo ut de udda ljuden till sina ellastbilar Fyra olika ljud ska göra omgivningen medvetna om ellastbilarna. Här berättar Anna Wrige Berling om hur Volvo Lastvagnar har resonerat kring ljuddesignen. John Edgren Publicerad 28 maj 2021 kl 15.56 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I EU har nya elbilar sedan tidigare tvingats ha ett syntetiskt ljud för att göra omgivningen varse. Under förra året presenterade flera biltillverkare nya ljud för de batteridrivna modellerna, exempelvis Skoda som valde att imitera en förbränningsmotor. Volvo Cars skapde sin tolkning under parollen "ansvarsfull och hållbar ljuddesign" – medan Audi hittade sitt ljud i änden av ett aluminiumrör. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ premium nyheter ellastbilar volvo
ENERGI E-bränslebolaget tar in en halv miljard: ”Stärker vår kapacitet” Projektören Liquid Wind tar in en halv miljard kronor i vad bolaget beskriver som ”en av de största finansieringsrundorna i Europa för elektrobränslen i år”.
ELBILAR Hyundais nya elbil – 7 sitsig med 60 mils räckvidd Sugen på en sjustisig familjebil? Nu har Hyundai lanserat Ioniq 9, och på pappret är trumfkorten utrymmen, laddprestanda och 60 mils räckvidd.