Elementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macao. Ginatätningen sitter runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC
Tunnelelementen tillverkas i en torrdocka på en ö mellan Hong Kong och Macao som sedan vattenfylls för att elementen ska kunna bogseras till platsen där sänktunneln ska ligga. Foto: Trelleborg/CCCC
Här sätts Ginatätningen på plats på tunnelelementet. Foto: Trelleborg/CCCC
Ginatätningar flyttas inför montering på tunnelelement. Foto: Trelleborg
Föreslagen bildtext/Bildbeskrivning: Tunnelelementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macau. Ginatätningen sätts runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC
Ginatätningen sitter mellan elementen, i mitten på bilden, och omegatätningen, i toppen på bilden, fungerar som en extra säkerhet på insidan av elementskarven.
Vid den kinesiska kusten byggs nu världens längsta sänktunnel för att förbinda Hongkong och Macao. Det svenska företaget Trelleborg levererar tätningar till projektet.