Digitalisering

Så ska digitala smygreklamen stoppas

Smygreklam och personriktad reklam ska stoppas – dock inte genom skärpt lagstiftning. I stället föreslås i en utredning bland annat mer undervisning i konsumentkunskap och fler resurser till Konsumentverket.

Publicerad

I oktober 2016 fick Gunnar Larsson, tidigare generaldirektör för Konsumentverket, uppdraget att som utredare kartlägga det förändrade reklamlandskapet. Slutsatserna presenterades på en pressträff i samband med att utredningen lämnas över till konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här