Digitalisering

Så ska Apple stoppa annonsörer som vill spåra dig

Apples vd Tim Cook. Foto: IBL

Apple har bestämt sig för att stoppa annonsörer från att spåra användare. ”Vi tycker att de tar det lite väl långt med ett förbud”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Publicerad

Apples nya operativsystem till Iphone och Ipad – Ios 11 – ska förhindra spårning av dess användare. Spårningsskyddet är inbyggt i webbläsaren Safari. Det aktiveras från och med lanseringarna av Ios 11 (som släpps 19 september) och Mac-datorernas nya operativsystem High Sierra (25 september).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här