Digitalisering

Så fick svenska filmsajten till avtalet med Hollywood

Voddlers Björn Isaksson berättar att det tog tio månader att övertyga filmjättarna Walt Disney och Paramount. Foto: Jörgen Appelgren
P2P-teknik. Grafik: Jonas Askergren

På rekordtid har den svenska filmtjänsten Voddler fått två stora filmbolag att nappa. Nyckeln till kontrakten var tekniken.- De som först förstått det här har varit filmbolagens teknikchefer. De har sett potentialen, berättar Björn Isakson, sälj- och marknadschef för Voddler.

Publicerad

Voddler utvecklar en reklamfinansierad filmtjänst med gratis film. Och det teknikcheferna har sett är den avancerade peer-to-peer-teknik, P2P, som används för distribution av filmen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här