Populärteknik

Med elbåt till jobbet

B/F Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Ankomst till Allmänna gränd, Djurgården. Foto: Kaianders Sempler
Ankomst Nybroplan. Foto: Kaianders Sempler
Gunnar Myrsten, Rederiaktiebolaget Ballerina, och Anders Rörby, eldsjäl och kollektivtrafikkonsult. Foto: Kaianders Sempler
Salongen på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Redare Gustaf Myrsten visar en packe litiumjonbatterier. Foto: Kaianders Sempler
Den ena av B/F Sjövägens två huvudmotorer om 125 kW. Foto: Kaianders Sempler
Laddaggregat på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Elanslutningen för batteriladdning. Foto: Kaianders Sempler
– Det är lite lurigt att köra elbåt eftersom man varken känner dunket i skrovet eller hör motorljudet som i en dieselbåt, säger skepparen Jesper Johansson. Foto: Kaianders Sempler
Elbåten Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Redaren Hans Thornell vid Mowitz laddstation på Riddarholmen. Foto: Kaianders Sempler
Markus Berggren, skeppare på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Babords elmotor på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Styrreglagen på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler

Stockholm delas av vatten. Bara några få broar förbinder norr och söder. Men nu kommer nya miljövänliga kollektivtrafiklinjer. I dag kan pendlare både från Nacka och Solna ta elbåt till jobbet i innerstan.

Publicerad

Morgondimman lättar alltmer över Stockholms inlopp, och mistlurarna har just tystnat när pendelbåten angör bryggan vid Saltsjöqvarn. Vi är ett fyrtiotal pendlare som kliver på. Flera har cyklar. Några har hundar med sig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här