Övriga nyheter

Mätningen avslöjar gifter i båtens skrov

Britta Eklund vid Stockholms universitet är en av personerna bakom en ny metod att mäta halterna av tenn, koppar och zink på båtskrov. Sju mätpunkter per båt klaras av på några minuter. Foto: Jörgen Appelgren
En bärbar utrustning för röntgenfluorescens, kalibrerad för mätning mot plast, gav grönt ljus för halten av tenn i segelbåtens skrov. Foto: Jörgen Appelgren
Det hela påminner om en biltvätt, fast i vattnet och utan kemikalier. Foto: Jörgen Appelgren
Lennart Gibo finns till hands när Hans Blomqvist kör in båten till rengöring i den nya borsttvätten vid Bosö båtklubb. Foto: Jörgen Appelgren

Botten vid småbåtshamnar och uppläggningsplatser har ofta höga halter av giftiga metaller. Boven är båtbottenfärger.En ny svensk metod hittar skroven som förstör miljön och som kan göra att den som arbetar med båten blir sjuk.

Publicerad

Med den rymdpistolliknande mätutrustningen i höger hand stegar forskaren Britta Eklund fram till segelbåten som ligger upptagen på land vid Bosö båtklubb på Lidingö. Hon sätter utrustningen mot skrovet och skjuter av en röntgenstråle. Efter 30 sekunder konstaterar hon nöjt att värdena för tenn ligger på en låg nivå. Det är inte självklart.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här