Övriga nyheter Lättare välja rätt vrak att rädda En fjärrstyrd undervattensfarkost, så kallad ROV, förses med filmkamera och kan användas för en första visuell undersökning av vraken. Ligger vraket för djupt för att skicka ner dykare kan ROV:n även förses med verktyg för mätning av skrovtjocklek. Foto: P-dyk Valkokningsfartyget Skytteren sänktes utanför Måseskär av tyska örlogsfartyg 1942. Hur mycket olja som fanns ombord vid förlisningen är okänt, men 2008 upptäcktes ett läckage från fartyget. Foto: Sjöfartsverket Många fartygsvrak runt Sveriges kuster rostar sönder och riskerar att börja läcka olja. Frågan är bara när olyckan kommer att ske. Ett riskbedömningsverktyg som utvecklas ska svara på den frågan. Linda Sundgren Publicerad 3 feb 2015 kl 06.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Cirka 20 000 vrak ligger i svenska vatten. Av dessa bedöms 2 700 som potentiellt miljöfarliga med olja eller andra miljögifter kvar ombord. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ vrak övriga nyheter nyheter
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?