Övriga nyheter Kolfiber erövrar bilindustrin – på riktigt Kolfiberknippen vävs till mattor vid BMW:s fabrik i Wackersdorf. Foto: BMW Råmaterialet till kolfiber, polyakrylonitril, på väg in i BMW:s fabrik i Moses Lake, USA. Varje knippe består av 100 000 fibrer som ska omvandlas till kolfiber i en komplicerad och dyr process. Foto: BMW Svenska forskare från Swerea Sicomp, Saab Aerostructures och KTH har utvecklat en robotcell för automatiserad produktion av kolfiberdetaljer. Roboten skär kolfiber, byter till gripdonet i förgrunden, plockar den utskurna biten, lägger ned den i rätt fiberriktning och tar bort skyddspapperet. Så bygger den en kaka eller stack med lager av kolfiber där fiberriktningen är känd och bestämd. Foto: Saab Aerostructures Kolfibermattor förformas vid BMW:s fabrik i Leipzig. Foto: BMW Marie Jonsson Foto: Privat Malin Åkermo Foto: Privat Kolfiber är drömmaterialet som inte slog igenom. Lätt, starkt och formbart. Men dyrt, svårberäknat och ohanterligt. Nu tvingar utsläppskraven fram ett genombrott. Eddie Pröckl Publicerad 14 sep 2015 kl 05.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Svenska forskare har legat i startgroparna i över 15 år. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter övriga nyheter biltillverkning
ELBILAR Hyundai återkallar 145 000 elbilar – förlust i drivkraft Problem med laddningskontroller kan leda till drivkraftsförlust i flera elbilsmodeller från Hyundai.
DEBATT ”Var är alla svenska startups som utvecklar försvarsteknik?” DEBATT. Det är dags för en bred efterlysning av försvarstekniska startups, skriver Christian Berggren och Solmaz Filiz Karabag, Linköpings universitet.