Övriga nyheter

Kolfiber erövrar bilindustrin – på riktigt

Kolfiberknippen vävs till mattor vid BMW:s fabrik i Wackersdorf. Foto: BMW
Råmaterialet till kolfiber, polyakrylonitril, på väg in i BMW:s fabrik i Moses Lake, USA. Varje knippe består av 100 000 fibrer som ska omvandlas till kolfiber i en komplicerad och dyr process. Foto: BMW
Svenska forskare från Swerea Sicomp, Saab Aerostructures och KTH har utvecklat en robotcell för automatiserad produktion av kolfiberdetaljer. Roboten skär kolfiber, byter till gripdonet i förgrunden, plockar den utskurna biten, lägger ned den i rätt fiberriktning och tar bort skyddspapperet. Så bygger den en kaka eller stack med lager av kolfiber där fiberriktningen är känd och bestämd. Foto: Saab Aerostructures
Kolfibermattor förformas vid BMW:s fabrik i Leipzig. Foto: BMW
Marie Jonsson Foto: Privat
Malin Åkermo Foto: Privat

Kolfiber är drömmaterialet som inte slog igenom. Lätt, starkt och formbart. Men dyrt, svårberäknat och ohanterligt. Nu tvingar utsläppskraven fram ett genombrott.

Publicerad

Svenska forskare har legat i startgroparna i över 15 år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här