Övriga nyheter

Kinesiskt miljardbud på norska Opera

Ett grupp kinesiska internetbolag vill köpa webbläsarföretaget Opera för drygt 10 miljarder kronor. Operas vd hoppas att köpet ska ge företaget muskler att växa.

Publicerad

Norska Opera är kanske mest känt för sina webbläsare för mobil och pc, trots att det aldrig lyckats få någon större marknadsandel. Men företaget har också gjort webbläsare som byggts in i till exempel spelkonsoler och tv-apparater. När det mobila internet var ungt fick företaget en hel del uppmärksamhet för sina webbläsare för mobilen som via en serverlösning också komprimerade innehållet för att spara på dataöverföringen. Det spåret har Opera fortsatt att utveckla även på senare tid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här