Digitalisering

Ingen dator lagades - trots enkla fel

Sveriges Konsumenter kräver att hemelektronikbranschen underlättar för konsumenterna att reparera sina datorer. Foto: Colourbox
Örjan Brinkman

Fem datorer med preparerade, enkla fel lämnades in till fem butiker, men ingen lyckades åtgärda felen. Det blev resultatet av en granskning i tidningen Råd & Rön. Nu kräver Sveriges Konsumenter att hemelektronikbranschen underlättar för konsumenterna att reparera sina datorer.

Publicerad

(Uppdaterad:) Fem likadana bärbara datorer med enkla fel lämnades in till fem olika butiker, men ingen av butikerna klarade av att åtgärda felen. Tre av butikerna skickade datorn till samma verkstad i Växjö, som gav tre olika besked om felet och gav kostnadsförslag som låg mellan 2 117 och 11 336 kronor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här