Digitalisering

Ica-chefen: ”Digitaliseringen är vår största utmaning”

I genomsnitt varannan kund i de större Ica-butikerna väljer att själva skanna sina varor, berättar Icas koncernchef Per Strömberg. Foto: Anders Hofreg/IBL och Ica/Pressbild

Färre kommer att jobba i kassan, desto fler med ny teknik och artificiell intelligens. Det pågår ett stort kompetensskifte i dagligvaruhandeln.

Publicerad

Kunden står framför en skärm och besvarar frågor om hur många kassar som behövs och om vilken sorts äpplen som ligger på vågen. Inte sällan haltar kommunikationen mellan människa och maskin, med suckar och irritation som följd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här