Miljö

Hög straffavgift ska stoppa svavelfusk

Genrebild: Fartyget Navigator Luga passerar Tjörnbron. Foto: Adam Ihse / TT

Nästan alla fartyg till havs runt Sverige går på lågsvavlig olja. Men några fuskar och körs med för hög svavelhalt. Nu ändrar regeringen reglerna, så att fartyg med för höga utsläpp kan få betala en halv miljon kronor i straffavgift.

Publicerad

För tre år sedan infördes skärpta bestämmelser för svavelutsläpp från fartyg i norra Europa, enligt en internationell överenskommelse som kallas Seca. Den högsta tillåtna halten svavel i bränslet sänktes från en procent till 0,1 procent. Regeln gäller från Engelska kanalen och Nordsjön, runt Danmark och Sverige ända upp i Bottenviken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här