Populärteknik

H&M och Google syr dataklänning ihop

The Data Dress. Foto: Ivyrevel

Klädjätten och sökjätten samarbetar för att göra kläder som anpassar sig efter situationen. The Data Dress presenterades på Stockholms modevecka.

Publicerad Senast uppdaterad

H&M:s onlinemärke Ivyrevel och Google ligger bakom den uppkopplade klänningen The Data Dress, som anpassar sig efter bärarens aktiviteter. Klänningen hör ihop med kommande appen Coded Couture från Google. Tanken är att klänningens ägare aktiverar appen och ger den tillstånd att följa klänningens position. På så sätt lär sig plagget om sin bärares vanor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här