Populärteknik

Hjulångaren kopplade ihop kontinenterna

Grafik: Jonas Askergren

Trots kantrade visioner, gjorde skeppet sensationer. Hon tuffade på, och ordnade så: att telegrafen nådde nya nationer.

Publicerad

Fartyget Great Easterns första tid verkade inte särskilt lovande. Varvet där hon byggdes gick i konkurs, men bygget kunde fortsätta tack vare en uppgörelse med fordringsägarna. Sjösättningen försenades eftersom det jättelika bygget inte gick att flytta som tänkt och väl till sjöss dödes fem eldare i en ångexplosion. Kommersiellt blev passagerartrafiken aldrig en framgång.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här