Bygg Genombrott med millimeterpassning Jämförelse: Gotthard Basistunneln och Hallandsåstunneln. Grafik: Jonas Askergren Klockan 14.15 på fredagen tog sig borren igenom det återstående berget i den 57 km långa Gotthard Basistunnel, världens längsta järnvägstunnel. Håkan Abrahamson Publicerad fredag 15. oktober 2010 - 13:35 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons (Uppdaterad) Inför publik och TV-kameror rasade bergväggen som skilde de båda tunnelhalvorna åt i den ena av de två parallella tunnlar som byggs genom Alperna sedan 1993. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter tunnel järnvägstunnel bygg
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.
TECH Bin kan sätta stopp för Metas planer på AI-datacenter Facebook-ägaren Meta med Mark Zuckerberg i spetsen har planer på att bygga ett datacenter för AI i USA som ska drivas av energi från kärnkraft. Men planerna har stött på patrull, rapporterar Financial Times.