Bygg Genombrott med millimeterpassning Jämförelse: Gotthard Basistunneln och Hallandsåstunneln. Grafik: Jonas Askergren Klockan 14.15 på fredagen tog sig borren igenom det återstående berget i den 57 km långa Gotthard Basistunnel, världens längsta järnvägstunnel. Håkan Abrahamson Publicerad 15 okt 2010 kl 13.35 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons (Uppdaterad) Inför publik och TV-kameror rasade bergväggen som skilde de båda tunnelhalvorna åt i den ena av de två parallella tunnlar som byggs genom Alperna sedan 1993. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter tunnel järnvägstunnel bygg
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.
ENERGI ”Vi kan konkurrera med asiater – det tar bara lite längre tid” Northvolts öde ligger i händerna på en domstol i Texas. Men bolagets framtid avgörs även i Skellefteå. • Bara en lina i dag som producerar produkter.