Premium Framtidens jättetruckar tar form i Ljungby Trucktillverkaren Kalmar bygger inte längre några truckar i Småland. Men det är här innovationsarbetet sker. Johan Kristensson Publicerad 20 aug 2019 kl 11.00 Senast uppdaterad 17 okt 2024 kl 16.24 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det är ett par decennier sedan de båda truckfabrikerna i småländska Ljungby och det närliggande Lidhult slutade att skära och svetsa metall och blev rena monteringsanläggningar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ truckar småland nyheter premium
INDUSTRI Svensk startup ska omvandla australiskt rödslam till metaller När bauxit förädlas till aluminiumoxid uppstår stora mängder rödslam – ett stort problem för industrin. Nu vill svenska Greeniron vara med och omvandla det till metaller.
CTO-intervjun Teknikchefen: ”Vi vill vara den mest attraktiva arbetsgivaren” Stor intervju med teknikchefen • Axis har runt 2 000 ingenjörer inom forskning och utveckling, tar fram egna chip, och ligger i topp i Sverige med patentansökningar.