Digitalisering

Företagare tar få digitala risker

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Företag i storstäderna är bättre på att förnya sig digitalt än de på landsbygden – och män driver utvecklingen. Samtidigt tar svenska företag för få risker. – Det måste satsas nu om vi inte ska bli omsprungna, säger docenten Katarina Blomkvist.

Publicerad

Forskare vid företagsekonomiska institutionen på Uppsala universitet har undersökt hur det ser ut med det så kallade digitala intraprenörskapet i svenska företag. Det handlar om hur redan etablerade företag och organisationer förmår att utveckla sig digitalt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här