Digitalisering Foreseetis kod ska skydda uppkopplade bilar från hackare Bryter ny mark. Foreseeti, med Joakim Nydrén som vd och en av grundarna, har i dag flera kunder i försvaret och svensk industri, bland annat. Nu ska 33-listebolaget analysverktyg anpassas för fordonsindustrin. ”Programvara spelar huvudrollen i framtidens fordon”, säger Robert Lagerström, lektor och docent på KTH. Niklas Wiberg, cybersäkerhetsarkitekt hos Scania, hoppas att forskningsprojektet ska kunna effektivisera arbetet med cybersäkerhet i fordonsbranschen. Uppkopplade system gör fordon sårbara för hackare. Nu ska 33-listebolaget Foreseeti och KTH hjälpa Scania och Volvo Cars att förbättra cybersäkerheten i bilarna. Kalle Wiklund Publicerad 10 jan 2018 kl 07.00 Senast uppdaterad 26 sep 2024 kl 09.44 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons När antalet uppkopplade bilar stiger, ökar också riskerna för att hackarna och andra obehöriga ska försöka kapa programvaran som styr fordonen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volvo cars digitalisering foreseeti nyheter
ENERGI Lyckat magnettest för amerikanskt bolag – hoppas lösa fusionsfrågan Ett amerikanskt fusionsbolag säger sig ha nått en milstolpe efter ett lyckat test av en stor magnet. Bolaget hoppas lösa fusionsfrågan och börja leverera el till nätet tidigt 2030-tal.
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.