Digitalisering

Foreseetis kod ska skydda uppkopplade bilar från hackare

Bryter ny mark. Foreseeti, med Joakim Nydrén som vd och en av grundarna, har i dag flera kunder i försvaret och svensk industri, bland annat. Nu ska 33-listebolaget analysverktyg anpassas för fordonsindustrin.
”Programvara spelar huvudrollen i framtidens fordon”, säger Robert Lagerström, lektor och docent på KTH.
Niklas Wiberg, cybersäkerhetsarkitekt hos Scania, hoppas att forskningsprojektet ska kunna effektivisera arbetet med cybersäkerhet i fordonsbranschen.

Uppkopplade system gör fordon sårbara för hackare. Nu ska 33-listebolaget Foreseeti och KTH hjälpa Scania och Volvo Cars att förbättra cybersäkerheten i bilarna.

Publicerad Senast uppdaterad

När antalet uppkopplade bilar stiger, ökar också riskerna för att hackarna och andra obehöriga ska försöka kapa programvaran som styr fordonen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här