Startup

Fildelningen är Voddlers styrka

Voddler siktar på det ingen lyckats med - lönsam annonsfinaniserad biofilm på nätet. Förra året var turbulent, men nu är företaget redo för expansion.

Publicerad

<p>Voddler liknar andra filmtjänster på nätet, men har en teknisk styrka - strömningen av film bygger på så kallad peer-to-peer-teknik, vilket innebär att filerna lagras och sänds via användarnas datorer.</p> <p>Därmed minskas kostnaden för distribution till ett minimum, vilket är avgörande för reklamfinansieringen. Normal reklamintäkt per film är två kronor, varav hälften går till filmbolaget. Med traditionell teknik äts marginalen upp av kostnaden för bandbredd, medan Voddler kan bygga en affär på den.</p> <p>Reklamfinansieringen gjorde att Voddler vid lanseringen 2009 genast kallades för "ett Spotify för film", vilket skapade orealistiska förväntningar. Under 2010 hamnade man dessutom i blåsväder för att ha placerat egen kod för filskydd i programvaran, som annars byggde på öppen källkod.</p> <p>Lösningen blev ett teknikskifte, som i sin tur gjorde filmbolagen mer positiva och Voddler har nu avtal för Norden med fem av sex Hollywoodjättar och 25 distributionsbolag.</p> <p>I februari tog bolaget dessutom in 50 miljoner kronor i riskkapital från Nokia Growth Partners och är nu redo för expansion.</p>

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här