Miljö

EU:s koldioxidböter – en kinesisk trojansk häst

Peugeot-Citroen-gruppen utsläppstestar sina bilar enligt nya RDE-standarden. Foto: PSA
Carlos Tavares, chef för PSA-gruppen.

Skärpta krav och dryga böter för de som missar. Det är EU:s medel för att sänka koldioxidutsläppen. Men strategin får stark kritik från branschen som menar att det kan vara att ge bort Europas bilindustri till kineserna.

Publicerad

Luften ska bli renare i Europa, och bilen är en utpekad bov i dramat. Därför har EU länge tillämpat en allt striktare kravtrappa på tillverkarna. Men i efterdyningarna av dieselgate, där VW:s fusk med utsläppscertifiering avslöjades, har svångremmen dragits åt rejält. Från och med den första september är det nya regler som gäller (WLTP/RDE och Euro 6c)  och de kan göra det svettigt för tillverkarna. I framtiden förväntas det bli än hårdare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här