Premium

Echandias lösning på sjöfartens utsläpp: ammoniak

Echandia utvecklar energisystem för sjöfart med nollutsläpp. LTO-batterier har blivit en viktig ingrediens i receptet. Men för tyngre fartyg krävs andra lösningar, menar vd Magnus Eriksson. 

Publicerad Senast uppdaterad

I en 600 kvadratmeter lokal vid Pampas Marina i Stockholm sitter Echandia Marine, ett hittills ganska anonymt svenskt företag med 16 anställda som utvecklar drivlinor för sjöfart. I dagsläget konstruerar och bygger personalen batterisystem med tillhörande kylning samt kraft- och styrelektronik. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här