Premium

Bygger bränsleceller för elflygplan: ”Överlägsen prestanda”

Göteborgsbolaget Powercell har tecknat en avsiktsförklaring med den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia. Målet är att leverera 5 000 bränslecellsstackar till Zeroavias 19-sitsiga trafikflygplan.

Publicerad

Zeroavia håller just nu på att utveckla ett vätgaselektriskt 19-sitsigt plan. Under huven kommer det att sitta bränslecellsstackar från svenska Powercell. Bränslecellsstackarna används för att skapa en vätgaselektrisk 600-kilowatts drivlina av lågtemperaturtyp (PEM) och förhoppningen är att Powercell ska leverera 5 000 stackar à 100 kW under den kommande femårsperioden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här