Bygg Bron gled på plats med såpa Marie Fredell. Foto: Trafikverket Rampbroarna över Tomteboda lanserades med hjälp av en så kallad lanseringsnos (det blå fackverket), som svetsas fast vid stållådan för att nå nästa pelare. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket Rampbroarna över Tomteboda lanserades med hjälp av en så kallad lanseringsnos (det blå fackverket), som svetsas fast vid stållådan för att nå nästa pelare. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket I takt med att bron skjuts ut svetsas nya stålsektioner på i den andra änden. Stållådan glider på en röd balk ovanpå pelarna. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket Balken har en teflonyta och bestryks med såpa för att stållådan ska kunna glida ovanpå den. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket Två broar lanserades över bangården vid Tomteboda i Stockholm i helgen. <br/>- Det gick som en dans, säger projektledaren Marie Fredell. Linda Nohrstedt Publicerad 2 sep 2014 kl 11.38 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Två stållådor som ska utgöra rampbroar i Norra länken lanserades på plats över bangården under lördagen. Under tiden var järnvägsspåren under broarna avstängda. Arbetet började strax efter lunch och var klart vid midnatt. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bygg brobygge nyheter
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?