Övriga nyheter

Batteriet är Volvos största utmaning

Konceptbussen för Volvo i trafik i juni. GRAFIK: Jonas Askergren
Volvos elhybridbuss 7900.
Fredrika Berndtsson på Volvo. Foto: Volvo

Energisnål, tyst och avgasfri. Volvos första helt elektriska buss börjar rulla i Göteborg i sommar. Men det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen. <br/>– Batterierna är vår stora utmaning, säger Fredrika Berndtsson, ansvarig för drivlinan.

Publicerad

Elsladdarna hänger lösa från taket när vi kliver ombord på den limegröna bussen i verkstaden i Arendal utanför Göteborg. Här utvecklar Volvo den första prototypen av en ny konceptbuss helt driven av el. Den 15 juni ska den vara redo att rulla i den vanliga kollektivtrafiken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här