Bygg 100000 pelare håller vägen på plats Så byggs motorvägen. Grafik: Ingemar Franzén Att spruta ned en torr kalk-cement-blandning, som bränner till hårda pelare av fukten i leran, stabiliserar vägbanken genom de sanka delarna på väg 73. Foto: Ingemr Franzén/Ny Teknik Vid Ösmo-rondellen går en vattenkälla upp och gör marken svag. Här ska KC-pelare installeras med 1,3 meters mellanrum. Pinnarna runt projektledaren Fredrik Lekström markerar varannan KC-pelare. Foto: Lars Anders Karlberg Borrverktyget är mer likt en degblandare än en borr. När det drar upp igen sprutas den torra kalkcementen ned i hålet och brinner med hjälp av fukten från leran till en fast pelare. Foto: Lars Anders Karlberg Hålet efter KC-borren syns knappt, bara spåren efter cement-kalk-blandningen - 25 procent kalk, 75 procent cement. Foto: Lars Anders Karlberg Nynäsvägen kommer att hamna i rekordtabellen för KC-pelare. Det blir 100 000 pelare enbart på det sista avsnittet och nästan lika många på de två tidigare avsnitten. Foto: Lars Anders Karlberg Vid de kommande trafikplatserna, där vägbankarna blir höga, använder man vanliga betongpålar för stabilisering. Foto: Lars Anders Karlberg Betongpålarna slås ned ovanpå varandra tills man kommer ned till hälleberget. Foto: Lars Anders Karlberg Fredrik Lekström framför maskinen som pluggar ned vertikaldräneringsrören i marken. Det är som en strumpa fylld med smala sugrör som drar ut fukten ur marken med kapillärkraft. Foto: Lars Anders Karlberg Här syns tydlig att vägen går rakt över gamla havsvikar och sjöbottnar. Säv och vass kantar nästan hela vägsträckan. Foto: Lars Anders Karlberg Vissa avsnitt av den gamla vägen hade stablisilerats med vertikaldräneringsrör. När dessa avsnitt breddas använder man samma teknik för att få den nya vägbanan lik den gamla. Foto: Lars Anders Karlberg Marken är vattensjuk på i stort sett hela den sista etappen på 6 kilometer mellan Fors och Älgviken, strax utanför Nynäshamn. Foto: Lars Anders Karlberg Fredrik Lekström har varit med från början med att göra den gamla 73:an - ”dödens väg” - till en modern och säker motorväg. Foto: Lars Anders Karlberg Hur bygger man en motorväg på gammal sjöbotten där blåleran verkar bottenlös och allting gungar? Jo man stabiliserar marken med 15-20 meter långa pelare av kalk och cement som sprutas ned i marken. Lars Anders Karlberg Publicerad 11 nov 2009 kl 00.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter vägbygge bygg motorvägbygge
TECH ”Går det att bygga kvantdatorer kommer Kina att göra det” Chalmerskopplade kvantdatorbolaget Atlantic Quantum får innovationskontrakt med USA:s flygvapen.
DEBATT S: ”Näringslivet kan bli mer redo – inrätta myndighet för ekonomiskt försvar” DEBATT. Sverige behöver en ny myndighet för näringslivets försörjningsberedskap, skriver Markus Selin (S).