Krönikor
”Hallå, Volvo – elbilen skulle ju vara på plats nu!”
Det var sagt att 2019 skulle vara elektrifieringens år. Även om det har kommit en hel del nyheter är vi fortfarande kvar i farstun. Var är elbilen för vanligt folk – och när ska Volvo få upp ångan? undrar Ny Tekniks Felix Björklund.
Året 2019 ska alla nya Volvobilar vara elektrifierade. Det utlovade företagets chef Håkan Samuelsson 2017. Och även om innebörden var lite svävande så lät det riktigt progressivt. Men nu är vi här, och även om det i allt raskare takt letar sig in elektroner i Göteborgsbolagets bilar finns det ännu ingen elbil i modellpaletten.
Ska jag vara ärlig är det inte mycket som har hänt, och ordstävet om att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge är retsamt nog det enda man kan dra till.
Men vad har då hänt i år i världen utanför Torslandaverken? Det fanns ju ett slags konsensus bland alla biltillverkare att det skulle hända något stort.
Jo, vi har fått se marknadsintroduktionen av Tesla Model 3, Audi E-tron och Mercedes EQC – bilar som dock ligger långt bortom vad både 7,5 prisbasbelopp och Svenssonlöner heter.
”Vi står kvar i farstun”
All ny teknik kostar, brukar det heta – och visst, det är svårt att kräva att bilföretagen ska göra förlust bara för att vi i Greta Thunbergtider som dessa ska kunna köra utan lokala utsläpp.
Men det gör även att vi fortfarande står kvar i elbilserans farstu.
För herregud, det är nio år sedan Nissan Leaf gjorde entré och sju år sedan Model S lanserades. Var är bilarna som på allvar ska vara ett alternativ till en vanlig diesel? Helt enkelt en eldriven motsvarighet till en 240-kombi, en bil som fler har råd med?
Det är ingen underdrift att säga att det är tunnsått i utbudet för dem som inte har över 400 000 kronor – motsvarande en Mercedes E-klass, att lägga på en bil. Och inget illa ment, men Renault Zoe och VW E-Up har inte riktigt mångsidigheten som krävs för att klara av normala familjebestyr.
Jag var dock i Berlin och pratade med Volkswagens försäljningschef i samband med att tillverkaren öppnade orderböckerna för sin ID.3. Och även om man initialt börjar med att enbart erbjuda en dyrare lanseringsversion kommer det, från sekunden man rycker skynket av produktionsversionen i september, gå att beställa budgetvarianten för under 30 000 euro. Eller som man så slagkraftigt säger i VW-ledet: Vi bygger elbilar åt miljoner, inte miljonärer.
Nu i dagarna har jag återigen varit på kontinenten och har fått en genomgång av Opels kommande elbilar som byggts med Peugeot-teknik. Och de här bilarna kan bli intressanta på flera sätt – inte minst på grund av att PSA-koncernen kan konsten att pressa priser.
”Hur ska Volvo hävda sig i det här?”
Så även om vi går till halvtidsvila utan att ha fått en äkta folkelbil tycker jag att det äntligen har börjat röra på sig på allvar.
Hur ska Volvo hävda sig i det här? Kommer elektrifieringen, som man för två år sedan verkade vara så rätt på – snarare innebära att man halkar efter?
Först i höst ska den rent eldrivna modellen visas och då är det bara att hoppas på att Volvo, när modellen gör entré, inte nöjer sig med farstun. Risken är annars att man blir rätt ensam där – då tyskar och fransoser vid det laget lär ha intagit salongen.