INGENJÖRENS VAL

Ny Tekniks chefredaktör Thomas Peterssohn.

”Vinnarna tar allt på ingenjörsmarknaden”

Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning ingenjörens val visar att många arbetsgivare har en rejäl uppförsbacke när det gäller att attrahera ingenjörer, skriver Ny Tekniks chefredaktör Thomas Peterssohn.

Publicerad Senast uppdaterad

Det här är en kommenterande text. Skribenten står för analys och eventuella åsikter.

Ny Teknik presenterar i dag en topplista med de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige. Nästan 6 000 personer i ingenjörsyrken har lämnat över 60 000 bedömningar av 115 ledande arbetsgivare i undersökningen Ingenjörens val

Det är förhoppningsvis informativ läsning för dig som funderar på att byta jobb, vilket ungefär var tredje ingenjör lär göra. Här får du svart på vitt vilka arbetsgivare som andra ingenjörer gillar bäst – kanske av en anledning, som det brukar heta. 

Men topplistan är förstås mest intressant för arbetsgivarna själva, de som alltid pekar ut kompetensförsörjningen som en jätteutmaning.

Det en ganska brant uppförsbacke när företagen vill prata med 80 procent av de yrkesverksamma ingenjörerna.

Ett stort grattis till AB Volvo som vinner totalrankningen, men också till Saab, Ikea och Google som toppar dellistorna. De företagen tillhör en klick arbetsgivare som är superkända och som nästan alla ingenjörer har en stark relation till. I undersökningen får de till och med epitetet ”drömarbetsgivare” av en substantiell andel av ingenjörerna. 

Men problemet är att de inte är riktigt representativa.

På den långa 115-listan finns gott om framgångsrika teknikföretag som kommer att få kämpa hårt för att lösa sina kompetensbehov. 

I genomsnitt gäller nämligen följande: 

  • 44 procent av ingenjörerna har ingen aning om hur det är att jobba hos er. 
  • 12 procent av ingenjörerna kan inte tänka sig att jobba hos er. 
  • 23 procent av ingenjörerna har inte ens hört talas om er. 

Med andra ord är det en ganska brant uppförsbacke när företagen vill prata med 80 procent av de yrkesverksamma ingenjörerna. Här finns potential till förbättring! 

För att nå ut till ingenjörerna behöver många företag fundera på hur de syns och vad de kommunicerar. Jag hörde nyligen en kul anekdot där marknadsavdelningen alltid pratade om bolagets fantastiska lösningar, medan hr-avdelningen snarare ville kommunicera problemen eftersom ”de flesta ingenjörer går igång på problem”. 

Företagen måste förstå skillnaden mellan ingenjörer och andra anställda. Men också olikheter inom ingenjörsgruppen. I Ny Tekniks undersökning ser vi olika preferenser hos exempelvis kvinnor och män, unga och äldre och så vidare. 

Jag tror också att teknikcheferna behöver bli synligare. Det är företagets tekniska ledning som med trovärdighet kan formulera företagets teknikvision, skapa ett narrativ som träffar direkt i hjärtat på ingenjörerna och mejsla fram ett arbetsgivarerbjudande som är unikt anpassat för de ingenjörer man vill anställa.