Karriär
Vilka är dina styrkor? Här är de fem bästa svaren
Foto: Wavebreak Media ltd / Alamy
En av de vanligaste frågorna vid en anställningsintervju handlar om vilka som är dina styrkor. Du har säkert koll på vad du kan och vad du kan bidra med hos en arbetsgivare. Men vad ska du välja att lyfta fram särskilt?
För de flesta jobb krävs vissa formella kunskaper men när det gäller den sociala kompetensen har du verkligen chansen att skilja dig från de andra sökande.
Det skriver tidningen Fast Company och tipsar om de fem bästa svaren på frågan ”vilka är dina styrkor?”:
1: Jag är en bra problemlösare. Det är en färdighet som är attraktiv för alla roller och branscher. Att fokusera på att lösa problem indikerar att du också är bra på kritiskt tänkande, strategiskt tänkande och ledarskap. Presentera gärna exempel på när din problemlösningsförmåga ledde fram till ett gott resultat.
2: Jag är en bra kommunikatör. Det kan vara nyckeln till att du lyckas med din jakt på ett nytt jobb. Kompetens inom kommunikation betyder inte bara att du är bra på att tala utan att du förmodligen även har en förmåga att leda, kritisera och be om hjälp.
3: Jag är bra på att prioritera min tid. För en arbetsgivare är det inte bara viktigt att saker blir klara i tid. Det har också stor betydelse vad du gör med din tid fram till deadline. Ett sätt att visa att du kan hantera olika förpliktelser är att dela med dig om fritidsintressen eller ideella engagemang.
4: Jag är ärlig. En arbetsgivare vill veta att du är pålitlig, särskilt om det handlar om en chefsroll. Kanske kan du för att visa din uppriktighet berätta om ett misstag du gjort och hur du löste det.
5: Jag är målmedveten. Det visar att du vet vad arbetsgivaren hoppas att ditt nästa karriärsteg ska bli inom företaget. Berätta om var du ser dig själv i framtiden – det visar att du har ett mål som du jobbar mot.