Karriär
Vi bedöms på sekunder – så kan du påverka andras uppfattning
Angela Aloha, doktor i psykologi. Foto: Peter Knutson
Det räcker inte med att vara påläst. Ickeverbal kommunikation avgör hur du uppfattas – och domen tar bara några sekunder.
Angela Ahola är doktor i psykologi. Här avslöjar hon knepen för att påverka hur andra bedömer dig.
Experten bekräftar myten: Människor bestämmer sig för vem du är under de första fem sekunderna – och att i efterhand ändra andras initiala slutsatser är tyvärr svårt.
– De du möter använder det lilla de har för att generalisera hela din personlighet. Den första frågan är ”kan jag lita på dig?”. Har man inte tillit så är det motigt att bygga upp en relation, och då har du en rejäl uppförsbacke, säger Angela Ahola.
Hon är doktor i psykologi och har gett ut boken ”Konsten att göra intryck”.
Ahola förstår att den snabba domen kan kännas orättvis, men hon förklarar att det handlar om överlevnad och evolution: Är du en vän eller fiende?
Experten berättar att det finns två vitala egenskaper som mäts. Punkt 1 är värme, vilket motsvarar pålitlighet. Är du empatisk? Skulle du rädda den andre i en krissituation? Punkt 2 berör din kompetens.
– Det handlar bland annat om självförtroende, dominans och kapacitet. Allt som har med makt, kunnande och kompetens att göra. De här två punkterna avgör faktiskt 82 procent av allt det vi läser av hos varandra, säger hon.
Läs mer:
Vad kan man då göra för att klara de ickeverbala fallgroparna? Givetvis ska du ha kläder som överensstämmer med företagets dresscode – men kropp och gester är två viktiga områden. Det som gäller är en avslappnad men rakryggad hållning.
– Man ska inte sitta böjd över mobilen innan mötet, utan man ska vara rak i ryggen redan när man väntar. Man ska även gå rak i ryggen med ”en stolt hållning”, nästan lite som en parodi. Sättet vi går och sitter på förändrar oss faktiskt på insidan. Forskning visar att vi ökar vårt testosteron – även hos kvinnor, vilket ger oss mer självförtroende. Samtidigt sänker vi kortisolet, som är ett stresshormon, säger experten.
Hon berättar att man kan kickstarta de här hormonella förändringarna. Gå in på toaletten och ställ dig framför spegeln med benen brett isär och armarna riktade uppåt i en v-formad segergest. Denna så kallade ”powerpose” försätter dig i rätt tillstånd. Håll den i minst två minuter.
– Vi behöver känna oss som vinnare, och det kan kroppen hjälpa oss med. Vi kan påverka många saker som får andra att uppfatta oss som mer karismatiska, säger Angela.
Läs mer:
Handrörelserna ska vara generösa och vida. Du behöver också hitta ett naturligt sätt att visa handflatorna, för det är en symbolisk gest som säger ”jag har inget att dölja – jag går att lita på”.
Även hur vi talar är en viktig detalj. Undvik att prata snabbt, stressigt och forcerat.
– Man ska låta glad och avslappnad. Prata långsammare och våga ta pauser. Och en mörkare röst uppfattas som mer auktoritär, på ett positivt sätt, säger hon.
Ett leende får oss att verka mer intelligenta och vakna, men om man ler för mycket så ger det ett osäkert intryck. Människor gillar att känna igen sig själva – att spegla den du talar med är därför en effektiv teknik.
Räkna med att bli googlade. Femsekundersprincipen gäller även för sociala medier. De flesta har bestämt sig för vem du är redan när de sett din Linkedin-bild och den korta beskrivningen. Ta därför professionell hjälp med profilbilden – och använd gärna en stylist.
Angela konstaterar att glasögonbågar är ett viktigt kapitel. Fel val kan exempelvis få dig att se äldre ut. Men att vara glasögonbärare är inte fel i sig.
– De med glasögon uppfattas som mer intelligenta och pålitliga, och de anställs i högre grad. Men de uppfattas också som mindre humoristiska och mindre atletiska, säger Angela Ahola.
Saker att tänka på
1. Du ska vara medveten om att det första intrycket väger tyngre än det andra intrycket – tänk på att inte slarva bort detta.
2. Förbered dig. Vem är det du ska träffa? Vilken klädkod har man på arbetsplatsen. Om du avviker för mycket så kommer de andra ha svårt att se dig som en del av teamet.
3. Skaka hand. Glöm inte ögonkontakten – flacka inte med blicken. Det optimala handlaget är fast, varmt, torrt samt lodrätt. Vrid exempelvis inte handen så att du ser din handrygg, eller dra personens hand till dig. Detta är härskartekniker – handslaget ska så att säga vara jämlikt.