Karriär

Vem vill inte vara nyskapande på jobbet?

Störst chans har man på ett jobb som underlättar och premierar nya idéer.

Publicerad

Sökjätten är omtalad för sin innovativa företagskultur, och lockar därför många ingenjörer.

Jag blev själv på gott humör så fort jag steg in på Google-området i Mountain View. Även de som jobbar där dagligen försäkrade att miljön har betydelse. Och svenska forskare jag talat med anser att glada färger och udda inredningsdetaljer har betydelse för arbetsmiljön, eftersom det signalerar att kreativitet premieras och att de anställda är värda att satsa på.

”Googley”, som företagskulturen kallas, baseras på grundarnas värderingar. De vill förändra världen, men har också visionen att skapa det bästa företaget att jobba för. Google har sedan länge en person med ansvar för företagskulturen. Denna CCO, Chief Culture Officer, har inte bara uppdraget att värna kulturen utan också för förnyelsen.

Företagskulturen är inte bara tjusiga ord på hemsidan, utan har satt tydliga spår i rekryteringsverktyg, utvärderingssystem och organisation. Det försäkrar Annika Steiber, som under ett år studerat hur Google organiserar sig för att förbli nyskapande. I våras presenterade hon sin doktorsavhandling i ämnet.

Lika viktigt som företagskulturen är Googles arbete med att få tag i rätt personer. Sökjätten har därför anställt forskare på personalavdelningen. De jobbar bland annat med att utvärdera tidigare rekryteringar för att förbättra den processen.

Det är ett gott tecken att innovationerna inte bara sker inom området produktutveckling.