Karriär
Ungarna pluggar teknik - varje dag
"Nästan allting är teknik", säger Melker Johansson i klass 4-5 på Klastorpsskolan i Stockholm. I hans klass är teknik en röd tråd i undervisningen sedan några år, med flera positiva effekter.
<p>- Roligast är när vi bygger olika saker, och samarbetar, säger Suzan Ismail.</p> <p>- Och när vi åker iväg och lär oss saker. Vi var i Halmstad och föreläste för lärare, tillägger Oline Friberg.</p> <p>- Det är kul att jobba med teknik och att åka på tävlingar, flikar Erik Runer in.</p> <p>Eleverna i klassen har också vunnit pris i flera tävlingar, senast i First Lego League, i regi av stiftelsen First Scandinavia, där man ska bygga och programmera en legorobot för olika uppgifter.</p> <p>En viktig del i tävlingarna är ofta att kunna presentera bidraget för juryn och även berätta om idéerna bakom lösningen. </p> <p>-Tävlingarna erbjuder ett ställe utanför skolan där någon bedömer arbetet, säger Lili Kapper, klassföreståndare i 4-5:an på Klastorpsskolan.</p> <p>- Världen är större än Kungsholmen, med stora frågor som luft- och vattenproblem. Hur ska barnen lära sig att lösa problemen om ingen lyssnar på dem? Man måste veta hur man visar upp sina idéer.</p> <p>Valet av teknik som fokus började för omkring sex år sedan. Lili Kapper och hennes kollega Claes Eriksson upptäckte att teknik och arbete med praktiska saker var ett effektivt sätt att väcka elevernas fantasi.</p> <p>Dessutom gav det stora möjligheter att jobba ämnesintegrerat och individualiserat, vilket många skolor strävar efter i dag.</p> <p>- I den nya läroplanen talas det mycket om entreprenöriellt lärande. Det är mycket av det vi håller på med - att gå från problem till idé, ritning och design, säger Claes Eriksson.</p> <p>Han förklarar samtidigt att lärarteamet egentligen inte har någon särskild kompetens i teknikämnet, men att de lärt sig på vägen.</p> <p>Och nu används klassen ofta som inspirationskälla för andra skolor. Klastorpsskolan har också blivit exempelskola i föreningen Snilleblixtarna, som arbetar med att väcka skolbarns intresse för teknik, naturvetenskap och uppfinningar. </p> <p>Vad gör då en ingenjör? frågar vi. Bygger och reparerar, uppfinner och förbättrar, utforskar och har olika projekt. Och gör allt enklare, tror eleverna. Skulle de vilja jobba med teknik?</p> <p>- Vet inte riktigt. Jag skulle vilja bli science fiction-författare. Det har ju också med teknik att göra, säger Erik Runer.</p>