Karriär
Undvik stress genom att sätta gränser på jobbet – så gör du
Foto: Pixabay
För att kunna hantera stress och krav som hopar sig är det viktigt att sätta gränser för sig själv och andra. Här är några tips för att underlätta gränsdragningen.
Enligt en artikel i Forbes sätter framgångsrika yrkespersoner upp följande tre gränser för att jobba effektivt och styra energin i rätt riktning:
Hushålla med tiden
Identifiera vanor och beteenden som leder till att du slösar tid. Undersök om det finns mer effektiva sätt att avsluta en uppgift. Säg nej till förfrågningar som inte är kopplade till dina mål. Att värdesätta sin tid innebär dock inte att köra sitt eget race. Framgångsrika personer är medvetna om att de ingår i ett team där kollegor kan behöva stöd. Andra tips är att begränsa kollen av e-post till två-tre gånger om dagen och att avsluta möten i tid.
Slösa inte energi
Kanske har du en känsla av att stå och stampa och inte komma framåt. Framgångsrika människor känner igen stunder när deras beteende inte är produktivt. Gå bort från datorn och ta en paus när du behöver. Oroa dig inte för saker du inte kan kontrollera. Spara din energi till uppgifter som behöver din hjärnkraft.
Värna egna idéer
Låt inte någon annan ta äran för dina idéer. Låt därför både kollegor och din chef veta att du kommit på en idé eller om du lyckats med något annat. Din karriärutveckling och möjlighet att nå mål beror på att människor ser dina viktigaste prestationer. Kort sagt, var en lagspelare men inte en dörrmatta.