Karriär

Tyska storföretag spärrar jobbmejl på fritiden

Foto: Alamy

I Tyskland kallas det ”Informations-Overkill”, och en rad storföretag med biljättarna Volkswagen, Daimler och BMW i spetsen har de senaste åren begränsat och stoppat möjligheten att arbeta utanför arbetstid.

Publicerad

BMW valde en mjuk linje när man för två år sedan bestämde sig för att begränsa arbetets intrång i fritiden. För det första har medarbetarna möjlighet att själv begränsa den tid man är nåbar utanför arbetstid. För det andra räknas det som arbete att kolla jobbmejlen på fritid. Allt arbete i hemmet får tas upp som arbetstid ”på förtroendebasis”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här