Karriär
Tipsen: Så lämnar du jobbet på jobbet
Foto: Henrik Montgomery / TT
Är du en sådan som tar du med dig jobbstress hem? Du är inte ensam, men studier visar att beteendet gör dig ineffektiv i arbetet. ”Mitt råd är att ha en tydlig 'slut-på-dagen-rutin'”, skriver coachen Deborah Bright.
Att inte ha en tydlig gräns mellan jobb och fritid är ett problem som många brottas med. Ångest inför morgondagens sysslor, rädslan för att inte hinna med och liknande tankar gör att många har svårt att stänga av jobbet.
Men att hela tiden ha en fot i ”arbetsskon” är väldigt destruktivt, det menar författaren och coachen Deborah Bright i en artikel för Harvard Business Review.
Coachen skriver att långtidsstudier visat att oförmågan att stänga av jobbet leder till stor stress. Därtill är konsten att jonglera jobb och privatliv en av de saker som många har svårt att hantera.
Detta har inte direkt underlättats av modern teknik som gjort det möjligt att hela tiden vara nåbar och uppkopplad.
Läs mer:
Men det finns knep för att lära sig ”stänga av”, eller i varje fall avsluta på ett sätt som gör det lättare att lämna jobbet där det hör hemma – på jobbet.
För att åstadkomma det föreslår Deborah Bright att man ska göra detta innan man går från kontoret:
1. Gör en sista uppgift
En enkel sak som att skriva under ett dokument, ringa ett kort samtal eller svara på ett mejl. Se till att avsluta dagen på ett positivt sätt. Enligt Bright ger det energi att veta att man har ”en mindre” sak att fixa under morgondagen. Och små segrar är sådant som kan påverka humöret och minska stressen.
2. Skriv en ”att-göra-lista”
Oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Att ordna sin morgondag i en lista, helst efter hur viktiga uppgifterna är, gör det lättare att koppla av. Enligt coachen har det visat sig att enkla listor är ett av de mest effektiva sätten att minska stress och höja sin jobbprestation.
Läs mer:
3. Ordning och reda
Du kanske tycker lite kreativt kaos verkar charmigt. Icke. Bright skriver att organiserade skrivbord har visat sig vara bättre. Stökiga och oordnade arbetsplatser skapar frustration.
4. ”Kasta ankare”
Se till att lägga till en symbolhandling. Något som för dig innebär att jobbdagen är slut – ankra upp helt enkelt. Det kan handla om att låsa kontorsdörren, stänga av skärmen eller att ringa hem och säga att du lämnar jobbet. Enligt Bright så kommer denna handling, om den är repetitiv, att göra dig bättre att stänga av. Det blir lite som ett mentalt stämpelkort.
5. Starta en positiv kväll
Istället för att öppna med frågan, ”hur var din dag?”, till nära och kära. Vinkla frågan till något mer specifikt. Fråga vad för kul, spännande, intressant som hänt – och fortsätt diskussionen därifrån. Deborah Bright menar att om man tar fokus från sig själv och väljer att rikta energi utåt och positivt – så får man igen det.
Bright femstegs-strategi kräver enligt henne en minimal insats. Det tar inte mer än en kvart att genomföra dessa saker, och hennes erfarenhet säger att åtgärderna ger en oerhörd effekt. För många kommer kanske tipsen inte som en överraskning, men detta till trots är det få som har en stänga-av-rutin.
Så nu när du läst det här – se till att avsluta dagen resolut.