Karriär

Tio saker du inte ska utsätta dina kollegor för

Snacka skit om kollegorna ska du låta bli, meddelar experten. Foto: YAY Media AS / Alamy

Stjäla kollegornas idéer, inte ställa upp och att snacka skit. Där har du några av de kanske självklara saker du inte ska göra mot kollegor på jobbet, råder experten.

Publicerad

Liz Ryan är författare och grundare av Human Workplace, beläget i Colorado, USA. Företaget hjälper folk och företag att förbättra karriären. I Forbes Magazine skriver Liz Ryan om tio saker som inte är populärt på arbetsplatsen.

Dessa olämpliga sätt att agera kan verka självklara att undvika, men finns hos människor på fler ställen än man kanske tror.

1. Lova att du ska göra någonting och sedan strunta i det, utan ursäkt eller förklaring.

2. Att svika en kollegas förtroende inför någon annan (en kollega, chefen, eller en kund).

3. Ljuga för din kollega eller be den ljuga i ditt ställe.

4. Skylla något din kollega som inte är hans eller hennes fel.

5. Stjäla din kollegas idé och säga att den är din.

6. Inte ställa upp för din kollega när du vet att han eller hon behöver din hjälp.

7. Prata bakom ryggen på din kollega.

8. Vara negativ mot dina kolleger när de försöker hjälpa dig göra ditt jobb.

9. Slöa på jobbet så att dina kolleger får göra det du inte "hunnit med".

10. Avvärja uppmärksamhet från dina egna fel och brister genom att påpeka små misstag dina lagkamrater gör.