Karriär
Tårar på jobbet behöver inte vara negativt
Att gråta på jobbet kan uppfattas som ett svaghetstecken, men det kan också vara en positiv egenskap. Foto: TT
Människor som öppet visar känslor och gråter kan upplevas som svaga eller uppmärksamhetstörstande. Men det kan också vara ett uttryck för empati, något som kan gynna både hälsa och karriär.
Allt fler börjar se förmågan att gråta offentligt som en uppvisning i empati. Det kan vara en önskvärd egenskap på en arbetsplats, inte minst hos chefer.
− Det finns en föreställning att man inte är chefsmaterial om man gråter på jobbet, men mina efterforskningar visar att gråt förekommer på alla nivåer, säger journalisten och författaren Anne Kreamer till Business Insider.
Tårar kopplas ofta till att man är ledsen, men gråt kan även vara ett uttryck för frustration på arbetsplatsen. Det kan då vara en viktig signal att det är dags att gå vidare i karriären. Uttrycker du dina känslor genom gråt kan det underlätta processen och även öka förståelsen för ditt mentala tillstånd.
− Du vill inte alltid sitta och gråta vid ditt skrivbord, men en tillfällig tår är en signal att något är fel. Det kan handla om att du är utarbetad, mobbad eller känner dig undervärderad, menar Kreamer.
Istället för att försöka hålla tillbaka tårarna under ett frustrerande jobbmöte, kan man erkänna att samtalet inte känns bra och be att få återkomma till ämnet senare. Använd tiden till att fråga dig varför du blir så frustrerad för att lättare hantera situationen i framtiden.
Att gråta kan alltså hjälpa dig att bearbeta känslor och även stärka banden till kollegor som kanske gått igenom en liknande situation, men det är också viktigt att förstå följderna, menar psykiatrikern och författaren Judith Orloff.
Det finns chefer med stor empati, medan andra kan vara mindre förstående för känsloyttringar. I vissa lägen är det därför bättre att hitta en egen plats, eller ta en promenad, för att gråta ut.
− Fråga dig själv om det känns bekvämt att gråta inför dina kollegor och chef. Det beror mycket på hur miljön är, säger Orloff till Business Insider.