Fordon

Svenska Koenigsegg vill anställa 40

Nya hybridbilen Regera från Koenigsegg . Foto: Koenigsegg Automotive

Sugen på att jobba med ”rekordprodukter”? Svenska Koenigsegg ska storexpandera och söker nu med ljus och lykta efter ny personal. För att få upp farten i fabriken vill företaget anställa 40 personer.

Publicerad

Christian von Koenigsegg visste redan som femåring att han ville bygga sin egen bil – och svenskens önskning har gått i uppfyllelse. Det blev inte vilken dussinbil som helst. Modeller som CCR, Agera, One:1 har tack vare medieuppmärksamhet gjort att bilentusiasters ögon riktats mot Ängelholm.

Detta för att CCR satte nytt världsrekord 2005 som världens snabbaste produktionsbil. Ytterligare världsrekord sattes av Agera R som i september 2011 mäktade med 0-300 km/h på 14,53 sekunder. Därtill visade Koenigsegg att företagets bilar kunde mer än att accelerera. Resan 0-300-0 km/h var något Agera R klarade av på 21.19 sekunder.

Men skam den som ger sig – eller känner sig nöjd. 2015 lanserade Ängelholmstillverkaren världens första ”megabil”. Modellen One:1 hade 1 MW i effekt och precis som namnet antyder så hade varje Watt endast ett kilo att släpa på.

Självklart är prestandan därefter. 0-300 km/h klarar bilen på 11,92 sekunder, och 0-300-0 km/h går på 17.95.

Men kapaciteten att nå högga hastigheter är inte de enda tekniska framstegen Koenigsegg gjort. Bland annat har grundaren tagit fram en egen version av katalysator (Rocket Catalytic Converter) som är mindre och snabbare än konventionella. Därtill har han även utvecklat ett kompressorsystem som ger effektivitetsvinster och bättre motorrespons, en bränsletank integrerad i kolfiberchassi, säten med ”minnesskum”, en egen upphängning för att minimera att bilen ”niger” vid hård acceleration och reaktiv passiv bakvinge – bara för att nämna några.

Läs mer:

De tekniska framstegen och medieintresset har skapat svallvågor på världsmarknaden – och väntelistan på att få köpa en Koenigsegg är lång. Faktum är att så många ställt sig i kön att väntetiden för att få köpa en bil nu är uppe i fyra år.

För att korta denna har tillverkaren nu valt att utöka personalstyrkan rejält. Alla delar av företaget ska stärkas upp, och på ett bräde söker man nu 40 personer.

”Vi letar efter passionerade bilmänniskor. Du kanske har byggt din egen bil, restaurerat en klassiker eller kanske producerat och installerat din egen interiör. Oavsett specialitet, har du den rätta mixen av tekniskt kunnande och attityd – så vill vi höra från dig”, skriver Koenigsegg på sin blogg.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!