Karriär

Svenska företag månar om sina äldre

Hans-Peter Lindqvist

Svenska företag är bäst i Europa på att hantera den åldrande arbetsstyrkan. Ändå saknar 4 av 5 företag detaljkunskap om hur åldersstrukturen ser ut på det egna företaget.

Publicerad

Det är tankesmedjan Adecco Institute, som har gjort en stor undersökning av hur det demografiska läget ser ut i Europa och vad företagen tänker göra åt saken. 5 000 av företag, varav 350 svenska, har undersökts i sammanlagt elva europeiska länder.

Svenska företag är ledande på områden som livslångt lärande och karriärplanering. Vi är långt framme vad gäller medarbetarnas hälsa, och har bäst förmåga och arbetsmiljö för att värdesätta medarbetare oberoende av ålder och position.

Däremot har bara ett av fem svenska företag analyserat sina medarbetares åldersfördelning för att kunna hantera den kommande situationen, mot i genomsnitt 41 procent av de övriga europeiska företagen.

Visserligen ser var tredje svenskt företag ålderförändringen som en av de viktigaste utmaningarna – mot 47 procent i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien - men globaliseringen och tekniska utmaningar betraktas som ännu viktigare.

– Även om Sverige hamnar i täten vid en europeisk jämförelse, så står det klart att mycket återstår att göra om svenska företag inte ska förlora sin förmåga att vara innovativa och konkurrenskraftiga, som en följd av en krympande och åldrande arbetsstyrka, säger Hans-Peter Lindqvist, vd för Adecco Sweden, i ett pressmeddelande.

År 2000 var 22,2 procent av den svenska befolkningen 60 år eller äldre. År 2010 kommer siffran att ha stigit till 25,1 procent och 2025 kommer 28 procent av svenskarna vara över 60 år.