Karriär

Slöseri med empati

Visa omsorg om medarbetarna - men förvänta dig inget tack eller ökad produktivitet. Foto: Colourbox

Inbilla dig inte att det lönar sig att vara empatisk chef. Du får varken tack eller bättre resultat. Medarbetarna tar för givet att du ska vara snäll.

Publicerad

De flesta chefer tror att det gagnar företaget om de visar extra omsorg om sina medarbetare, enligt en studie från IMD Business School i Lausanne. Medan medarbetarna anser att det ingår i chefens jobb att vara vänlig och förstående och inte alls tänker visa tacksamhet eller öka produktiviteten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här