Karriär
Sex strategier för jobbsökaren mitt i livet
Foto: Alamy
Mitt i karriären är det många som känner sig förvirrade och osäkra inför vad som krävs av dem när de söker ett nytt jobb.
Forbes har sammanställt sex kritiska strategier för att få jobbet du vill ha så snabbt och effektivt som möjligt.
1: Nätverka flitigt – och i rätt sammanhang
Många som jobbat på samma ställe i flera år har inte varit så aktiva i sitt nätverkande, och behöver vidga sitt kontaktnät.
Ta kontakt med tidigare kollegor, chefer, lärare och samarbetspartner som du tyckt om att jobba med och som du lärt dig mycket av. Ta också kontakt med personer inom andra områden som uppskattar dig och det du gör, och som gärna rekommenderar dig.
Dags för en ny karriär? Sök nytt jobb med hjälp av Ny Teknik Jobb!
2: Bygg ett personligt varumärke med Linkedin
Börja med att förbättra rubriken så att den säger vad du gör yrkesmässigt ur ett bredare perspektiv, inte bara vad din jobbtitel är just nu. Beskriv sedan i en mening vem du gör det för, vad du brinner för att uppnå och varför.
Se också till att nämna de mest spännande uppgifter/projekt/roller du har lyckats med och beskriv hur det bidrog till hela företagets framgångar.
3: Ta dig ut på marknaden
Du måste också vara fysiskt närvarande och engagerad, regelbundet träffa nya jobbkontakter, visa vem du är och förklara varför en rekryterande chef borde få kontakt med dig.
Delta på seminarier, konferenser och andra sammankomster i din bransch och delta. Ta också kontakt med de fem bästa rekryterarna i din bransch och förklara vem du är och vad du letar efter.
4: Identifiera den perfekta rollen
Sätt dig ner och skriv ner hur det perfekta jobbet skulle se ut, med alla relevanta parametrar och aspekter, på det sätt som företag du skulle vilja jobba på skriver i sina jobbannonser.
Skriv sedan ner alla dina prestationer, erfarenheter och bidrag som gör dig till den perfekta kandidaten. Berätta sedan för andra vad du ser som vore din ideala roll och varför du tycker att det är spännande.
5: Tala om dig själv så att du visar vad du vill
Många tycker att det är svårt att tala övertygande om vad som gör dem värdefulla. För att få hjälp, ta kontakt med tio personer som tidigare har uppskattat dig och ditt arbete. Fråga om de vill skriva en kort rekommendation och några ord om hur det är att arbeta med dig, och ladda sedan upp till din Linkedin-profil.
Glöm inte att göra samma sak för tio personer som du har tyckt om att arbeta med.
6: Lär dig något nytt
Den som söker jobb kan lätt hamna i en deprimerande känsla av att inte ha kontroll över sitt liv och sin framtid. Bryt det genom att engagera dig i din egen utveckling och gå en kurs som ger dig nya färdigheter. Det ger energi, gör underverk för självkänslan, och du får mer att prata om.