Karriär

Samlar budord för nya entreprenörer

Daniel Mühlbach, Footway, är en av entreprenörerna som Mats Bergqvist har intervjuat i nya boken "Internetvikingar". Foto: Jörgen Appelgten
Från boken "Internetvikingar" av Mats Bergqvist.
Mats Bergqvist. Foto: Jörgen Appelgren
Daniel Mühlbach. Foto: Jörgen Appelgren

Footways Daniel Mühlbach en av "internetvikingarna" som intervjuas i ny bok. ”Ett av de första målen var att faktiskt sälja ett par skor till någon.”

Publicerad

Vad gör en entreprenör framgångsrik?

Det ville Mats Bergqvist ta reda på. Han har varit med om att starta fem företag och har erfarenhet av verksamhet som riskkapitalist och affärsängel. Nu var han speciellt intresserad av gemensamma nämnare bakom flera av de senaste årens stora svenska internetföretag.

I boken ”Internetvikingar” har han intervjuat grundarna av Lensway, Klarna, Betsson och Rapunzel. Utifrån intervjuerna har han vaskat fram tio budord som blivande eller nya entreprenörer kan ta hjälp av.

Det första budordet är: Välj den affärsidé du älskar. Det ger passion.

– Man ska välja någon affärsidé som man de flesta dagar i veckan känner passion för. Och det är en likhet som finns mellan dem jag har intervjuat i boken, de har en stark vilja och passion för att lyckas, säger Mats Bergqvist.

Andra budordet är att bygga ett team som delar en vision. I boken berättar Ida Backlund hur hon hittade sin styrelse bland släkt och vänner som trodde på idén. Niklas Adalberth och de övriga i Klarna genomförde ett hundratal intervjuer för att hitta rätt medarbetare i början, och hade en likadan process för att hitta rätt finansiärer och styrelsemedlemmar.

Budord nummer tre handlar om att arbeta kundnära från start. Daniel Mühlbach, som har grundat Lensway och Footway, är en av dem som berättar om sin entreprenörsresa i boken. Han betonar hur viktigt det är att faktiskt sälja något till en kund, tidigt i verksamheten.

Footway startade 2010, med affärsidén att sälja skor via e-handel.

– Det var hög konkurrens, och jag ville vara med och förändra marknaden. Och skor är en produkt som människor tycker om, och tycker är roligt att prata om. Ett av målen det första året var att faktiskt lyckas sälja ett par skor till någon. Man kan skratta åt det nu, men det är något jag rekommenderar, att faktiskt börja sälja något, säger Daniel Mühlbach.

Footway nådde lönsamhet efter fem år, 2015, och omsatte det året 260 miljoner kronor. Att vara nära kunderna är fortfarande mycket viktigt.

– Vi hypersatsar på att få allt att fungera för kunden. Det är något som alltid har fungerat i business, kundnöjdhet. Det blir viktigare när konsumentmakten ökar, konsumenter pratar mycker mer med varandra nu, säger Daniel Mühlbach.

Fjärde budordet är att driva företaget med ”sparsamhet och disciplin”. Både Daniel Mühlbach, när han startade Lensway, och Ida Backlund på Rapunzel (som säljer löshår) drog igång utan externt kapital och klarade sig länge utan utomstående finansiärer. ”Se till att vara riktigt snål, som om pengarna var dina egna” säger Daniel Mühlbach i boken.

Mats Bergqvist sammanfattar:

– Första kunden, enkelhet, sparsamhet.

De fyra entreprenörerna i boken har alla affärsmodeller som på något sätt bygger på handel eller verksamhet på internet. Det är ingen slump att Sverige har många framgångsrika it-entreprenörer och nyföretagare, menar Mats Bergqvist.

– Svenska entreprenörer har ett globalt perspektiv. Vi har en infrastruktur som är av världsklass, med utbyggt bredband, och att folk har datorer och mobiler. Vi är duktiga på att bygga vinnande team och arbeta kundnära från början. Och det finns många att inspireras av, som Niklas Zennström (Skype) och Daniel Ek (Spotify), säger han.

Trots att han precis har skrivit en bok med goda råd för entreprenörer medger Mats Bergqvist att saker och ting kan göras på andra sätt också. Betalföretaget Klarna "följde alla råd enligt regelboken", andra av entreprenörerna i boken har haft en svårare väg till framgång. Men ett av budorden är också att lära sig av sina misstag.

Daniel Mühlbach har flera gånger öppet berättat om problemen som uppstod när han drev Lensway. Som misstag i början med att hitta rätt kundgrupp, och konflikten med det kanadensiska företag som köpte in sig i Lensway. Den slutade med en allvarlig juridisk konflikt, som Daniel Mühlbach och andra i den svenska ledningen vann. I Footway drar han nytta av erfarenheterna.

– Jag lyfter fram mina misstag. Det är dem vi bygger mycket på.

Tio råd till den som vill bli entreprenör

1. Välj den affärsidé du älskar.

2. Bygg ett vinnande team med dem som delar din vision.

3. Arbeta kundnära redan från början.

4. Driv företaget med fokus, sparsamhet och disciplin.

5. Var positiv, nyfiken och envis. Ge inte upp!

6. Lär dig av dina framgångar och misstag. Fokusera på framgångarna.

7. Finansiera från rätt investerare. Bygg en stark styrelse.

8. Se till att ha ordning, reda och kontroll.

9. Skapa en stark företagskultur.

10. sköt om dig själv och hitta balans i livet.