Karriär

Så väljer framtidens ingenjörer rätt inriktning

Arbetsgivarna söker personer med kompetens inom digitalisering, artificiell intelligens, it-säkerhet, materialvetenskap, additiv tillverkning, cirkulär ekonomi och hållbar utveckling på KTH. Foto: Jörgen Appelgren
Annika Mårtensson. Foto: LTH

Vad ska blivande ingenjörer satsa på för att ligga rätt på arbetsmarknaden? Lunds tekniska högskola och KTH i Stockholm svarar.

Publicerad

Lunds tekniska högskola, LTH, examinerar mellan 900 och 1 000 civilingenjörer, högskoleingenjörer och arkitekter varje år. Störst är intresset för de långa ingenjörsutbildningarna inom industriell ekonomi och datateknik, samt för arkitektutbildningen. Som en röd tråd genom i stort sett alla utbildningar går en ökad efterfrågan på kompetens inom allt som har med digitalisering att göra.

– Det kommer in i alla områden. Maskininlärningskurserna är väldigt populära bland studenter från många olika program. Det är där det händer saker, säger Annika Mårtensson, professor i konstruktionsteknik och prorektor på Lunds tekniska högskola.

Kompetens inom digitalisering behövs för alla blivande ingenjörer, tror hon. Men lärosätet har haft svårt att hinna med att förändra sina utbildningar tillräckligt snabbt.

– Vi kan få in det på ett bättre sätt. Men vi har inte riktigt hunnit med i den takten vi skulle vilja, säger Annika Mårtensson.

Vad ger du för råd till en blivande ingenjör?

– Våra studenter får jobb i stort sett allihop, de har en god arbetsmarknad nästan oavsett område. Så har man väl bestämt sig för att bli ingenjör, kan man fundera noga på vad man tycker är intressant och roligt, och välja det. Då blir det bra.

På KTH i Stockholm får hälften av studenterna jobb redan innan de ens har tagit sin examen. De senaste åren har mellan 95 och 98 procent av studenterna ett relevant arbete ett år efter examen.

”En stor del av arbetsgivarna säger sig behöva personal med kunskaper inom digitalisering, artificiell intelligens, it-säkerhet, materialvetenskap, additiv tillverkning, cirkulär ekonomi och hållbar utveckling, skriver Ulrika Ljungman, chef för KTH Näringslivssamverkan, i ett mejl till Ny Teknik.

Innovation och produktutveckling är också viktiga kompetenser som många företag söker, enligt Ulrika Ljungmans erfarenhet. Likaså entreprenörskap, vilket är viktigt också för den student som siktar på att starta ett eget företag.

Stora framtida branscher är samhällsbyggande i vid mening, life science och allt som en elektroingenjör kan arbeta med: data/it, energi och transport.

Vad har du för konkreta råd till blivande studenter?

”Att kombinera ämnesområden och skaffa sig erfarenhet av att jobba i tvärvetenskapliga team kommer troligen att öka attraktionskraften på arbetsmarknaden fram över”, skriver Ulrika Ljungman.