Karriär
Så undviker du att bli överkörd på jobbet
Foto: Trevor Adeline
Ägnar du en stor del av arbetsdagen åt att hantera önskemål från kollegor som vill ha din tid, energi och expertis? Även om du är en schysst och lojal lagspelare kan det vara dags att börja prioritera dig själv.
Att bry sig om sitt jobb är bra, men att alltid vara till lags kan resultera i att andra drar fördel av ditt engagemang och din vänliga inställning. Det kan sluta med utmattning eller ilska över att bli utnyttjad.
Genom fyra enkla steg kan du börja sätta ner foten och se dina egna behov, menar karriärcoachen Melody Wilding i en artikel i Business Insider.
Sätt namn på den underliggande rädslan
Att alltid vilja vara till lags är baksidan av styrkor som känslighet och engagemang. Din vilja att hjälpa andra kan ha goda intentioner, men det är också viktigt att erkänna rädslor som driver dig att tillgodose andras behov. Är du rädd för att bli avvisad eller för att misslyckas? Sätt en etikett på rädslan så minskar den sin makt över dig.
Var ärlig om kostnaden
Fråga dig själv om belöningen att alltid vara omtyckt, och sedd som pålitlig, på kontoret är värd konsekvenserna. Att alltid säga ja är inte bara utmattande, det kan också underminera din personliga integritet. Du kanske även bidrar till att förverkliga idéer som du inte själv tror på. Omvänt kan förmågan att hävda dig själv, dina egna idéer och att prioritera egna behov hjälpa dig till framgång i din karriär.
Lär andra hur du vill bli behandlad
Om du inte värdesätter din tid, kommer ingen annan att göra det heller. Sätt gränser istället för att alltid vara tillgänglig. Lär dig att säga nej till orimliga förfrågningar. Öva in färdiga svar som att du har en deadline snart och inte hinner hjälpa till, eller sätt upp en tidsram när du är tillgänglig. Det hjälper dig att säga nej till projekt utan att skada relationer.
Gör motsatsen
Om din första reaktion alltid är ställa upp även om det är kontraproduktivt eller självabsorberande, låna den psykologiska tekniken om motsatt handling.
Den handlar om att omdirigera ohälsosam respons till ett hälsosamt beteende genom att göra motsatsen till vad känslorna säger. Om din vilja är att lösa alla problem, gör motsatsen genom att coacha människor att själva hitta lösningar.