Karriär

Så ska ingenjörer bli riktiga kändisar

Illustration: Ingemar Franzén

Vad gör egentligen en ingenjör? Ingen aning, svarar de flesta om du frågar slumpmässigt på stan. Det är vad KTH har gjort. Resultatet motiverar en kampanj.

Publicerad

Det borde vara lika självklart att veta vad en ingenjör sysslar med som vad läkare och advokater gör. Ingenjörer behövs också i framtiden, men om inte ungdomar vill gå utbildningen, hotas Sverige ställning som högteknologisk nation. Det oroar bland andra Kungliga Tekniska högskolan, KTH, i Stockholm Därför har KTH dragit i gång en kampanj, som innefattar till exempel greppet ”KTH på insidan”. Det går ut på att konkretisera vad en ingenjör gör och visa upp moment från undervisningen.

Allmänheten uppmanas att gå in på hemsidan och kolla på listan över spännande studentprojekt som pågår just nu. Man kan rösta på sina favoritprojekt fram till 10 februari. Tre projekt ”vinner” och presenteras på sajten 15 februari. Vinnande projekt får blogga, filma och fota sitt arbete löpande, till en utställning i maj.

– Genom ” KTH på insidan” förmedlas en tydlig bild av vad det innebär att läsa teknikämnen på högskolan och vad ingenjörsrollen kretsar kring, nämligen problemlösning på yttersta nivå, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH, i ett pressmeddelande.

Ett led i kampanjen är också att bjuda in gymnasieelever till KTH under våren. De ska få utföra experiment som har med de tre vinnande projekten att göra.

– Vår förhoppning är att vi tack vare denna satsning ska attrahera fler ungdomar till att bli morgondagens tekniska innovatörer, entreprenörer och ledare, säger Eva Malmström, vicerektor för studentrekrytering på KTH, i pressmeddelandet.

Hela projektlistan:

• Kampen mot bakterier
• Affärsutveckling i Bolivia
• It till Tanzania
• Klimatsmart vattenfarkost
• Rymdsonden
• Ekobilen
• Stålugnen
• Funktionellt bad
• Nyckeln till multipel skleros
• Stadsplanering
• Nobelmuseum
• Simulerad vård