Karriär

Så lyfter du fram dina framgångar under jobbintervjun

Foto: Chris Ryan

Fånga intresset, var relevant och få rekryteraren att se hur din tidigare karriär kan bidra till företaget framtida framgångar. Här är tre steg som kan hjälpa dig att landa ett nytt jobb.

Publicerad

Du kanske har genomfört komplexa projekt eller levererat innovationer som spelat stor roll för ett företag. När du har arbetat i flera år har du värdefulla erfarenheter att förmedla till en rekryterare.

Så hur får du fram ditt förflutna på bästa sätt under din nästa jobbintervju? En artikel i Fast Company tipsar om att följa tre steg för att visa att du kan bidra till framtida möjligheter.

Var direkt

Om intervjuaren ber om exempel på tidigare framgångar, så snirkla inte runt frågan genom att säga att det beror hur man definierar framgång eller många faktorer spelar in för att lyckas. Kom till saken direkt för att få intervjuaren intresserad. Börja med att väva in intervjuarens fråga genom att säga ett exempel på min framgång eller ett problem jag löst följt av konkreta beskrivningar. Detta ger en möjlighet att utveckla dina prestationer och får dig att sticka ut.

Var relevant

Prata samma språk och betona erfarenheter som intervjupersonen uppskattar. Om du beskriver din bakgrund på ett sätt som är relevant för din intervjuare fångar du intresset. Du knyter då an, men skryter inte. Om exempelvis en kock intervjuas vill restaurangägare inte höra kandidaten rabbla kryddkombinationer, de vill höra om hur kostnadseffektiva maträtter dragit gäster till restaurangen. Är intervjuaren själv kock är däremot smaksensationer relevanta.

Koppla ditt förflutna till framtiden

När du har beskrivit ditt förflutna kan det bli en språngbräda för att visa hur prestationerna kan gynna företagets framtid. Om du kunde utföra ett visst projekt, varför kan det vara viktigt för det aktuella företaget? Som kandidat är det ditt jobb att visa varför dina erfarenheter har betydelse. Rekryterare har fullt upp, och du måste göra det enkelt för dem att se hur ditt förflutna kan skapa möjligheter för deras företags framtid.