Karriär

Så leder du dem som är smartare än du själv

Bland det värsta chefer vet är när de måste ha ett samtal med en medarbetare som luktar illa, berättar arbetspsykologen. ”Det upplevs som jättejobbigt att gå in och ifrågasätta något på det intima, privata området.” Foto: Alamy

Ny chef och alla andra vet bäst. Låt inte skräcken regera. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen.

Publicerad

Det är läskigt att bli chef över medarbetare som har mer erfarenhet och kan mer än du själv. De kanske frågar om saker du över huvud taget inte begriper, än mindre har svaret på. Men fatta mod och tänk om. Du har en ny roll nu. Det är inte du som ska stå för expertkunskapen. Du ska dra upp riktlinjerna åt andra och hjälpa dem att utvecklas.

- Ju högre upp i hierarkin du befinner dig, desto mer förväntas det av dig att du ska kunna fatta beslut om saker som du inte är expert på, säger ledarskapsexperten Wanda Wallace till Harvard Business Review.

Det finns en rad experttips på hur du gör övergången till din nya roll så smidig som möjligt för både dig själv och omgivningen.

Sammanfattningsvis råder experterna dig att vara lugn, visa respekt och ta dig själv och andra på allvar.

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

10 tips på hur du klarar din nya roll

1 Se skräcken i vitögat. Det är naturligt att känna sig osäker i en ny roll, inte minst när det gäller att leda dem som kan mer än du. Men du måste fråga dig själv vad grunden till din rädsla är. Det är farligt att försöka sopa tvivlen på sig själv under mattan. Osäkerhet skickar ut signaler som gör dig sårbar.

2 Be om råd. Att prata med andra som har varit med om liknande utmaningar får dig att känna dig mindre ensam. De kan också ge dig tips och råd.

3 Ta reda på varför du blev befordrad. Inte för att fiska beröm, utan för att få hjälp att se vilka styrkor du har och kan utveckla.

4 Lär dig. Lärande är ömsesidigt; det är inte som förr när chefen var läraren och medarbetarna skulle göra som de blev tillsagda. Berätta att du vill sätta dig in i vad folk gör, att "skugga" en medarbetare kan vara en bra metod att få insikter.

5 Konfrontera kritikerna. Ta tjuren vid hornen om du blir öppet kritiserad eller hör rykten. Försök inte försvara ditt ego. Närma i stället kritikern med nyfikenhet och fråga vad du kan göra för vederbörande. Det hela går ju trots allt ut på att ni ska kunna arbeta tillsammans.

6 Ge och ta emot feedback. Välj områden där du är auktoriteten som chef, ge dig inte på att kommentera saker du inte förstår dig på. Visa att du själv är öppen för feedback. Det är på det här viset alla utvecklas.

7 Bidra. Du ska stå för det bredare perspektivet. Visa att du vill hjälpa medarbetarna att utvecklas.

8 Ge medarbetarna svängrum. Din viktigaste uppgift nu är inte att vara den smartaste utan att stå tillbaka och skapa en atmosfär där medarbetarna kan blomma.

9 Haka inte upp dig på detaljer. Informera teamet om hur ofta du vill bli uppdaterad. Att peta för mycket i detaljer visar brist på förtroende och skapar osäkerhet. Kanske finns det ett skäl till att du petar - förklara då varför.

10 Var lagom självsäker. Om du verkar alltför säker riskerar du att utstråla arrogans. Det är inte förtroendeingivande. Samma gäller att verka livrädd. Det gör dig inte trovärdig.