KARRIÄR
Så behåller du lugnet när det är kaos på jobbet
Freepik
Ekonomin är dålig, en chef har slutat, en konflikt har uppstått eller ett storvarsel är på gång. Emellanåt stormar det på en arbetsplats – så här gör du för att behålla fötterna på jorden.
Det är inte en upplevelse någon önskar sig, men de flesta kommer förmodligen att någon gång under sin karriär behöva hantera turbulenta perioder på sina arbetsplatser. I en artikel i Harvard Business Review ges tips på hur du gör för att stå stadigt i kaoset:
Ge dig själv utrymme att känna. Det är vanligt att ambitiösa människor tänker att de ska arbeta vidare som om ingenting hänt, men det är inte ett tecken på svaghet om du känner jobbiga saker. I stället är det viktigt att du är tillåtande mot dig själv när oro, frustration eller andra negativa känslor dyker upp.
Bygg motståndskraft. Att känna är en god sak, men se till att inte fastna i oroligt framtidsgrubblande, skriver artikelförfattaren. Få perspektiv på det som händer och fundera i lugn och ro på vad som är ett värsta scenario och hur du faktiskt kan hantera det, säger Rebecca Homkes, lektor på London Business School, i artikeln.
Även om du skulle bli av med ditt arbete så kommer livet att gå vidare, menar hon. En omplacering eller att ett av dina projekt slopas kan ge möjligheter till något nytt. Målet är att skapa ett synsätt som omfamnar förändringar och ser möjligheter.
Sök stöd i kollegor. Att ha starka relationer på arbetsplatsen är alltid bra. Förhoppningsvis finns de redan när kaoset inträffar, säger ledarskapskonsulten Erica Roberts i artikeln. Att dela sina känslor med dem kan kännas renande, menar hon.
Att dela med sig av information om arbetsplatsen på sociala medier ska dock undvikas, är hennes råd, då det kan leda till negativa konsekvenser för personen själv. Hon förespråkar att hellre söka stöd i nätverk utanför arbetsplatsen, som familj, vänner eller söka professionellt stöd om det behövs.
Tänk positiv och opportunistiskt. Svaret kanske inte finns rakt framför dig. Men det är rimligt att fråga sig vilka nya möjligheter som det pågående kaoset kan komma att medföra för dig – ta chansen att reflektera över vad du egentligen vill med din karriär och ditt yrkesliv, säger Erica Roberts i artikeln. Kan det leda till en ny position på arbetsplatsen eller kanske en väg till en ny utmaning? Ta dig an frågorna med positiv inställning, råder Roberts.